cEritaKu =)
Tips & Posisi Tidur Untuk Ibu Hamil...
Friday, March 15, 2013 @ 8:43 PM | 0 Bluewish


Assalamualaikum kawan2..
Semenjak saya ngndung ni sering xlena tidor...
Adakah disebabkan posisi tidur saya yg x betoi??
So, Mr. Google da tlg sy bagi tips tok tidur dengan lena dan aman...

Antara Tips-Tips nye adalah :-

1. Perbanyak Istirahat
Selama masa kehamilan, beristirahat sebanyak mungkin dan cubalah untuk menambahkan waktu tidur anda.

2. Tetapkan Jam Malam
Tidur pada waktu yang sama setiap malam supaya dapat membiasakan tubuh memiliki jadual khusus untuk beristirahat. Hal ini bagus untuk kesihatan ibu dan janin.

3. Tidur dengan Posisi Kepala dan Leher Terangkat.
Tips dan posisi tidur untuk ibu hamil, tidur dengan kepala dan leher diangkat dapat menurunkan asam lambung.

4. Hindari Mimpi Buruk
Pikiran yang penuh beban ketika pergi tidur kadang akan terbawa sampai ke mimpi. Untuk menghindari mimpi buruk, berbagilah dengan pasangan mengenai masalah dan ketakutan anda dan hindari makan malam yang terlalu banyak.

5. Gunakan Bantal Tambahan
Pada trimester pertama kehamilan, anda boleh menggunakan bantal tambahan antara lutut atau di bawah perut agar badan lebih selesa ketika tidur.

6. Pakailah Bantal Panjang
Anda akan dapat menikmati tidur yang lebih baik pada trimester kedua kehamilan dengan menempatkan bantal di antara kedua lutut dan bantal yang memanjang dari punggung hingga perut.

7. Tidur Miring ke Kiri
Pada trimester ketiga, tidurlah miring ke kiri sehingga tekanan darah dapat ditingkatkan ke arah rahim, janin dan ginjal. Tekanan darah pada jantung juga dapat ditingkatkan dengan cara ini.

8. Lakukan Aktiviti Kecil
Memasuki trimester ketiga, ibu hamil kadang-kadang sukar tidur pada waktu malam. Lakukan beberapa kegiatan seperti menonton TV dan mendengarkan musik sebelum anda mencuba untuk tidur semula.

9. Atasi Kejang Kaki
Ibu hamil kadang mengalami kejang di kaki, untuk mengatasinya luruskan kaki dan gerak-gerakkan kaki anda ke atas ketika sedang berbaring di tempat tidur.

Masa kehamilan ibu perlu lebih banyak beristirahat dan tidak stres kerana hal ini akan menjamin pertumbuhan janin yang sihat. Hindarilah melakukan pekerjaan yang berat, senaman yang teratur dan makan makanan yang berzat.




Older Post | Newer Post



Assalamualaikum :) Enjoy about my love, life, laugh story mori . after blockwalking dont forget to follow me as ur frens oke? i will follow u back... thanx u alls!

My lifestyle!!
Happy of Me..
Masak-masak time (*_*)v
Visit thEm to0, 0ke??





no HARSH words plz!! TQ..


Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Pregnancy tickers



Template By: Atira Natasya
Basecode By: Faqihah
Header By: Ziera